Widartuin

Widartuin

Sinds het voorjaar van 2011 heeft de school een natuurplein.
Met steun van vrijwilligers, ouders, leerkrachten, kinderen en de gemeente Groningen konden we deze wens realiseren. We zien tot onze vreugde dagelijks dat de ideeën die aan de Widartuin ten grondslag liggen praktijk zijn geworden! 

Spelen
We hebben een speelplaats waar kinderen met verschillende temperamenten plezierig kunnen spelen. Zo is het voor veel kinderen fijn om op de speelplaats flink te kunnen bewegen, en hebben we dat bij de Widartuin zo gevarieerd en uitdagend mogelijk gecreëerd: 


Er zijn duikelrekken, schommels, een evenwichtsbalk en een basketbalveld. 
Er is een groot plein om lekker te rennen, skaten en eenwieleren. 
Er zijn eilandjes en een verhard paadje om dit ook over leuke weggetjes te kunnen doen.  
Er zit veel reliëf in het plein, en op deze stapelmuurtjes, het amfitheater, de speelheuvels met trappetjes en de boomstammen kan veel geklommen, gesprongen en gebalanceerd worden.
Door het ophogen van stoeptegels bij de ingangen van het grote plein kan hier bij vorst gegleden of geschaatst worden op een opgespoten ijsbaan.
Op de speelheuvel met trappetjes en een glijbaan, en over de touwbrug kan een stroom kinderen doorlopend spelen.
Er is in een hoek van het plein een goed afgeschermde pannavoetbalhoek. 


Maar niet alle kinderen willen op de speelplaats veel bewegen, er zijn ook kinderen die juist behoefte hebben aan rust en zich alleen of met een klein groepje willen terugtrekken: voor hen is er een grote zandbak met een zandtafel en zijn er mooie plekjes bij bomen, struiken en bloeiende planten. 
In het amfitheater liggen kinderen geregeld te zonnen op het gras. 
Ook zijn er genoeg verstopplekjes, en kunnen als de struiken volgroeid zijn struikhuisjes ontstaan. 
Kinderen kunnen klimmen in een houten klimobject. Achter de heuvels zijn spannende kronkelpaadjes en struinbosjes. 
Ze kunnen bij mooi weer water oppompen met de waterpomp, en heerlijk spelen met zand en water in de waterbaan.

Weldaad en schoonheid
Op de natuurspeelplaats kunnen kinderen de weldaad, schoonheid, en rijkdom van de natuur ervaren. 
Ze beleven de seizoenen mee, de narcissen in het voorjaar, bloeiende katjes, zwellende knoppen en uitbottende struiken, bloeiende bomen, struiken en planten, de vruchtjes, bessen en noten in het najaar, en het verkleuren en neervallen van de bladeren. 
Ze ervaren de elementen door te spelen met zand, stenen en water. 

De natuur een plaats bieden
Ook al, of juist omdat we midden in de stad zitten willen we de natuur een plaats bieden.
Met wilde planten is een rijke, gevarieerde natuurlijke beplanting gecreëerd. We hopen dat de tuin schuil- en nestelplaats biedt aan vogels, en enkele kleinere zoogdiersoorten. 
Er zijn veel insecten, en we hebben al egels gezien, en heel wat bruine kikkers. 

Er zijn vogelnestkasten, insectenhotels, egelschuilplaatsen en vleermuizenkasten. Er zijn veel planten en struiken geplant die bloeiend of door hun vruchten aantrekkelijk zijn voor insecten en vogels.

Educatie
De natuurspeelplaats dient ter ondersteuning van de heemkundelessen die binnen worden gegeven.

In de kleuterklassen en klas 1 en 2 wordt naar de natuur gekeken als een bezield geheel, waarin alles, de dieren, de natuurwezens, de planten en de bomen, de aarde, wind en wolken, met elkaar verbonden is.
In de derde klas maken kinderen kennis met boerenwerk en bouwen. De vierde klas maakt kennis met de ordening van de dierenwereld, de vijfde met de plantenwereld, en de zesde met de minerale wereld. 
In het amfitheater kunnen buitenlessen worden gegeven. 
De kinderen raken vertrouwd met voorkomende werkzaamheden zoals planten, zaaien, planten water geven en snoeien. 
Alle kinderen hebben struiken, vaste planten en verwilderingsbolletjes geplant. 
Vanaf de aanleg hebben de kinderen de duurzaamheid van het project kunnen ervaren.

Duurzaamheid
Stoeptegels werden hergebruikt, evenals de wanden van de fietsenstalling voor de voetbalhoek, en alle bestaande speeltoestellen en bankjes zijn gebleven of herplaatst. 
Er zijn grote tanks onder het plein ingegraven om regenwater te bergen, dat op zomerdagen kan worden opgepompt om planten water te geven of om mee te spelen in de waterbaan.
De wilde planten zijn van biologische plantenkwekers betrokken. 

Verbondenheid
Het amfitheater en het plein bieden ruimte om de jaarfeesten met elkaar te vieren.
We zien dat het mooie natuurlijke en gevarieerde plein de verbondenheid van kinderen, leerkrachten en ouders met elkaar versterkt. 

Beheer

De voortuin wordt extensief onderhouden door een ecologisch hovenier.
De pleinzijde wordt onderhouden door een klusgroep en een tuingroep bestaande uit ouders.

Onderdeel van: 
Developed by Reason   
Copyright 2025
Cookiestatement
Privacyverklaring