Naast de periodelessen en oefenuren worden er op onze school ook vaklessen gegeven, zoals de kunstzinnige vakken, euritmie, gymnastiek en tuinbouw.
Kunstzinnige vakken
Veel van de kunstzinnige vakken zijn als verwerkingsvorm ook een element van het periodeonderwijs. In de vaklessen zijn de verschillende kunstzinnige uitingen niet dienend als verwerkingsvorm, maar vooropstaand en worden de vaardigheden ervan geoefend.
Schilderen
Er wordt met aquarelverf op nat papier geschilderd. Hierdoor kunnen de kleuren zich gemakkelijk bewegen en wordt het schilderen een levendig proces. In de lagere klassen wordt nog puur vanuit de kleur geschilderd. Beelden uit de verhalen vormen de inspiratie voor kleur en kleurbeweging. Ongeveer vanaf de tweede helft klas 3, wanneer de blik van de kinderen meer naar buiten gericht is, komt die zichtbare wereld in het schilderwerk te voorschijn. In de zesde klas is licht-duister een belangrijk thema. Er wordt met sterkere contrasten gewerkt en ook andere technieken worden toegepast.
Vormtekenen
Het vak vormtekenen ondersteunt de leerlingen bij het leren schrijven, maar ook bij een vak als meetkunde. In klas 1 begint het vormtekenen met de basis van alle vormen: de rechte en kromme lijnen. Ieder schooljaar worden de leerlingen tijdens de vormtekenlessen verder uitgedaagd in het tekenen van steeds ingewikkelder motieven, zoals vlechtvormen of gespiegelde lemniscaten. Door het spiegelen wordt de ontwikkeling van de linker- en rechterhersenhelft ondersteund en gestimuleerd. Hierdoor hebben zeker kinderen met aanleg voor dyslexie baat bij vormtekenen. In klas 6 worden geometrische vormen getekend die de basis leggen voor meetkunde.
Handwerken
Het handwerken t oefent de fijne motoriek, waarvan bekend is dat die van invloed is op alle leerprocessen en in het bijzonder het rekenen. Daarnaast bevordert het praktisch inzicht en doorzettingsvermogen. Ter ondersteuning vragen we vaak ouders te helpen in de klas.
Handenarbeid
In de eerste drie jaar van de onderbouw is handenarbeid een onderdeel van het dagelijkse onderwijs, ( knutselen, werken met bijenwas etc.). Vanaf klas 4 wordt het als een apart vak aangeboden en richten we ons meer op de diverse technieken. Boetseertechniek, houtbewerking en andere vaardigheden.
Muziek
Het vrijeschoolonderwijs is verweven met liedjes, spel, ritmisch bewegen en instrumentale muziek. Er wordt veel gezongen, er wordt vanaf klas 1 fluitles gegeven. Leerlingen krijgen ieder een eigen fluit, betaald uit de ouderbijdrage. In de hogere klassen wordt de muziek wat steviger. In de vierde klas, als de kinderen zelfstandiger worden (en zich soms ook eenzamer kunnen voelen), wordt het zingen van canons belangrijk. De canon is dan een mooie uitdrukkingsmanier van het krachtig tegenover en ook samen mét de omgeving staan. Vanaf de vierde, vijfde klas wordt steeds meer meerstemmig gezongen.
Euritmie
Euritmie, een uniek vrijeschoolvak, is een Grieks woord en betekent ‘eu’: mooi, goed, gezond en ‘rytmie’: beweging. Met andere woorden euritmie zorgt voor een mooie gezonde beweging op meerdere niveaus. Leerlingen leren geconcentreerd luisteren naar een ritme en de betekenis ervan in zowel taal als muziek. De euritmielessen worden veelal begeleid door een klassiek geschoolde pianist(e). Ook ontwikkelen de leerlingen door euritmie een goed gevoel voor ruimtelijk inzicht. Bij ons op school hebben we een vakleerkracht voor de kleuterklassen en klas 1-2 en 3. In de klassen 4-5-6 verzorgt een eigen leerkracht met een specialisme voor euritmie, vanaf schooljaar 2024-2025 de lessen.
Gymnastiek (bewegingsonderwijs)
De klassen 1-6 hebben gymnastiek, in de gymzaal, gegeven door onze vakdocent gymnastiek.
Tuinbouw
Leerlingen van klas 5 gaan naar de tuintjes. daar leren zijn onder begeleiding van de educatiedienst alles over het verbouwen van gewassen en bewerken van de grond. Zij gaan daar vanaf het voorjaar tot en met het najaar in klas 6 1x per week op de fiets naar toe.