Vrije school

Wat is een vrijeschool?

Algemeen bijzonder en ‘vrij’

De Vrijeschool valt onder het algemeen bijzonder onderwijs, onderwijs met een eigen inhoud en didactiek, wel religieus, maar niet specifiek gebonden aan een geloofsrichting. Kinderen uit alle gezindten kunnen zich bij ons thuisvoelen. Onze school wil een plek zijn waar de kinderen hun eigen mogelijkheden kunnen ontwikkelen zodat zij later zelf kunnen bouwen aan de samenleving. Kind mogen zijn, om mens te worden, daar geloven wij in. ‘Vrij’ betekent in die zin, dat het doel van het onderwijs is dat het kind een eigen individualiteit kan ontwikkelen. Daarnaast betekent ‘vrij’ dat wij ons onderwijs op onze eigen manier inrichten. Dit komt tot uiting in ons leerplan. Daarnaast hebben wij ook de kerndoelen die zijn vastgesteld door het ministerie van onderwijs in ons leerplan meegenomen.

Antroposofie als inspiratie
Het pedagogisch denken en handelen in de Vrijeschool vindt zijn uitgangspunt en inspiratie in de antroposofie. De eerste Vrijeschool werd op grond van aanwijzingen van de grondlegger van de antroposofie, Rudolf Steiner, gesticht in 1919 te Stuttgart. Inmiddels is de Vrijeschoolbeweging uitgegroeid tot een internationale schoolbeweging met honderden scholen. Hoe belangrijk de antroposofie als inspiratiebron en leidraad ook is, de leerlingen worden niet geconfronteerd met de antroposofie als leerstof. Over wat de antroposofie inhoudt is vanzelfsprekend veel te zeggen. In de literatuurlijst achterin de schoolgids vindt u een selectie van boeken en andere publicaties voor als u hier meer over wilt lezen.


De onderwijspraktijk
‘Dit kind is tot jou uit de geestelijke wereld gekomen. Jij mag zijn raadselen helpen oplossen, van dag tot dag, van uur tot uur.’
Iedere ochtend zeggen de leerkrachten dit met elkaar voor ze de dag beginnen. Het geeft de diepste intentie van ons onderwijs weer: het kind is hier met een bepaalde opdracht en wij als school willen het kind helpen daarachter te komen. Zoveel mogelijk proberen we daarom kinderen hun eigen ontwikkelingsgang te laten gaan.

De leerstof is daarbij een ontwikkelingsmiddel en geen doel op zich. Naast vakken die het denken aanspreken geven we vakken die het sociale en het kunstzinnige in het kind ontwikkelen.
Er kennisvakken zoals rekenen, taal, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuurkunde. Daarnaast zijn er kunstzinnige vakken zoals schilderen, tekenen, muziek, boetseren en toneel.
Verder zijn er ambachtelijke vakken en bewegingsvakken zoals handvaardigheid, handenarbeid, handwerken, schooltuintjes, gymnastiek, zwemmen en euritmie.

Op deze manier leert het kind zowel met zijn hoofd als met zijn hart als met zijn handen. Het kind ontwikkelt zijn gevoelsleven en het verovert de vaardigheden om zaken daadwerkelijk tot stand te brengen. De sociale ontwikkeling speelt door alle vakken en activiteiten heen.


Website over Vrijeschoolonderwijs
In de praktijk blijkt dat de visie achter het vrijeschoolonderwijs tegenwoordig voor veel ouders (gedeeltelijk) onbekend is. Waarom werken vrijescholen zoals ze werken? Waarom doen ze wat ze doen?  Hoe kijken ze naar de leerlingen en hoe worden de uitgangspunten naar de praktijk van het opvoeden en onderwijs vertaald?

Voor ouders en belangstellenden die meer willen weten over de vrijeschool is er een interessante website; www.vrijescholen.nl
Het is een bundeling van bestaande en nieuwe informatie. U vindt op deze site onder meer films over ‘hoofd, hart en handen’ en hoe het gaat op de vrijeschool in de praktijk.

Omdat het zonde zou zijn als waardevolle delen van de visie verloren zouden gaan of als gewoontes voortgezet worden zonder dat mensen nog weten waarom, is in 2020 het pedagogisch-didactisch kompas in het leven geroepen, waaraan vrijescholen samen werken. In het kompas wordt de visie achter het vrijeschool onderwijs beschreven. Ook hierover vindt u meer informatie. Langs acht uitgangspunten van het kompas wordt de basis van het vrijeschoolonderwijs uiteengezet.

De klassen

De Widar maakte de afgelopen jaren een transitie door van één- naar tweestromig, elke klas heeft een parallelklas. Er zijn nu vijf kleuterklassen en twaalf onderbouwklassen. Uit sociaal en pedagogisch oogpunt willen we op deze locatie niet verder groeien. Soms is belangstelling voor de school is groter dan het aantal plaatsen die we kunnen aanbieden. Vroegtijdig een belangstellingformulier invullen op de website (ook voor broertjes en zusjes!) is daarom belangrijk.

 

 

 

Onderdeel van: 
Developed by Reason   
Copyright 2025
Cookiestatement
Privacyverklaring